Schermen informeren en communiceren op maat

Display4all koppelt als systeemintegrator alles dat met audio en video te maken heeft aan elkaar. “Wij maken op basis van ‘digital signage’ (of ‘narrowcasting’) op een bepaalde locatie al dan niet interactieve informatie beschikbaar op beeldschermen bij onze klanten. Precies zoals zij het willen. Niet alleen bij de receptie, maar ook als complete vergaderfaciliteitoplossing of zelfs als extra televisiekanaal in ziekenhuizen of hotels”, zegt algemeen directeur Wouter Gorter.

Wouter Gorter legt uit dat Display4all al ruim twintig jaar specialist is op het gebied van audiovisuele oplossingen, onder andere voor klanten in de zorg, het MKB, de detailhandel, de sport- en de onderwijssector. “Zij willen geautomatiseerde systemen in hun vergader- en presentatieruimtes. Op een knopje drukken moet voldoende zijn om een scherm automatisch naar beneden te laten komen en een projectie te starten met perfect beeld en geluid. De systeemintegratoren zorgen ervoor dat alles feilloos werkt. Andere klanten willen hun bezoekers welkom heten via een scherm, niet alleen met relevante informatie, maar ook, zoals bij Rhoon GolfCenter, door de juiste sfeer over te brengen. Zo’n scherm biedt bovendien de mogelijkheid te communiceren met leden, bezoekers en spelers, die op den duur via het aanraakscherm bijvoorbeeld hun handicap kunnen registreren of een speeltijd reserveren. Dat moet uiteindelijk heel wat A4’tjes vervangen.” Hij benadrukt dat de informatiesystemen geen standaardproducten zijn, maar volledig afgestemd op de wensen van de klant. “Die hoeft bij wijze van spreken alleen te zeggen waar de schermen moeten komen. Wij gaan altijd ter plaatse kijken wat de beste oplossing is, zodat we de klant totaal kunnen ontzorgen. Ook de lay-out van de schermpresentatie ontwerpen wij altijd in overleg met de opdrachtgever, die door zijn eigen backoffi ce foto’s en tekst kan laten toevoegen. Daarnaast kan Display4all geautomatiseerde diensten aanbieden, zoals een weerdienst, pollennieuws (de hooikoortsradar), lokaal en landelijk nieuws, oude Polygoon Journaal-filmpjes en een breintrainer. De gebruikers bepalen natuurlijk zelf welke diensten zij aan- en uitzetten. Zoals gezegd kunnen we het scherm ook interactief maken. Wanneer iemand het aanraakt verandert het bijvoorbeeld in een digitale receptie. De bezoeker kan zich aanmelden en de naam aanklikken van degene met wie hij een afspraak heeft. Die krijgt dan automatisch een notifi catie dat er bezoek is en de uitnodiging de bezoeker op te halen. Steeds meer bedrijven, maar zeker ook zorginstellingen kiezen voor een digitale receptie en vinden iemand achter de balie niet mee van deze tijd”, aldus Wouter. “Gastvrouwen vangen tegenwoordig vaak in een fraaie restaurantomgeving van verzorgingstehuizen mensenop en beantwoorden vragen. ’s Avonds kunnen bezoekers gebruikmaken van het scherm om bijvoorbeeld te vragen waar ze moeten zijn.”

Unieke afspraak me ZIGGO
Display4all heeft als digtal signage’-bedrijf toestemming in bijvoorbeeld ziekenhuizen of hotels een intern televisiekanaal toe te voegen aan het netwerk van Ziggo. Daar houdt het unieke van dit bedrijf niet op. “Om impulsieve aankopen te stimuleren hebben we een intelligent systeem ontwikkeld dat, dankzij een
koppeling met datasystemen, op schermen bij de kassa producten laat zien die mensen tegen een lage prijs kunt meepakken. Als Bert de Bode zonnepanelen op het dak zet, kunnen wij op het welkomstscherm laten zien wat de actuele energieopbrengst is. De eigenaar van een transportbedrijf krijgt alle actuele cijfers over het brandstofgebruik van zijn trucks binnen via de boordcomputers. Sinds de chauffeurs die data op hun schermen kunnen zien en duidelijk is wie het zuinigst rijden is een soort competitie ontstaan, waaraan de baas een prijs hangt. Dat heeft al heel wat besparing opgeleverd.”

De techniek
Sinds de jaren negentig is veel veranderd. De ontwikkeling van op zichzelf staande computers, via netwerkcomputers naar de cloud gaat in steeds sneller tempo door. Sinds 2010 werkt Display4all uitsluitend met cloudoplossingen (SaaS), zodat informatie altijd en overal snel beschikbaar is. “Wij ontwikkelen alle software die wij leveren zelf, niet vanuit de gedachte van de ontwikkelaar, maar van de gebruiker, die al jarenlang meehelpt aan de fijnafstemming van onze systemen. De techniek die van beeldschermen informatieoverdragers maakt heet ‘digital signage’ of (alleen in Nederland) ‘narrowcasting’. Dat zijn geen uitzendingen voor een breed publiek (‘broadcasting’), maar voor een bedrijf of instelling.” Wouter laat een zwart ‘narrowcasting’- kastje zien, een speler, waarmee het signaal wordt aangestuurd. Naar één scherm of misschien wel zeshonderd in een ziekenhuis. Dat hoeven geen rechthoekige schermen binnen of buiten te zijn, maar dat kunnen ook verticale schermen in zuilen zijn. Dat kastje is over niet al te lange tijd alweer geschiedenis. Volgens Wouter Gorter draaien er al oplossingen voor klanten waarbij de hardware niet meer in de aparte speler zit, maar is opgeslagen in een in het scherm geïntegreerde chip (SoC). Dat is de toekomst, die bij Display4all al is begonnen. “Binnen vijf jaar is deze techniek ook doorgedrongen tot de gewone televisiestations, die een voor een zullen stoppen met programmeren. Ze zorgen er gewoon voor dat programma’s vanaf een bepaald moment beschikbaar komen en te bekijken zijn op elk gewenst tijdstip. Rechtstreekse sportwedstrijden kun je dan tegen betaling volgen.”

 

Deel via: