De keuze om tot aanschaf van een LED display is vaak een langdurig traject. Er zijn veel mogelijkheden voor het toepassen van een LED display, maar vaak hoort u de onmogelijkheden en de problemen met kwalitatief mindere schermen. Een LED display kan worden ingezet voor een nieuwe situatie, waarbij gedacht moet worden aan reclamebeelden of andere uitingen, maar vaak wordt een LED display ook ingezet als vervanging voor een banner of reeds bestaand reclamebord. Dynamische reclamebeelden zijn in ieder geval vele malen effectiever dan statische beelden. Een statisch beeld wordt vaak te lang gebruikt waardoor de attentiewaarde sterk daalt, terwijl een LED display telkens opnieuw en snel te gebruiken is. Bij het gebruik van kwalitatief goede Led displays bent u verzekerd van een lange levensduur. Wat ook van belang is, zijn de energiekosten van een LED display. In deze blog proberen wij u op een eenvoudige manier informatie te verstrekken die u kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze.

Niet alle gebruikte LED’s zijn hetzelfde
Voor LED displays kan gebruik worden gemaakt van DIP- LED en SMD-LED. Het verschil is eigenlijk dat DIP-Led wordt gebruikt voor het maken van één kleur. Vaak wordt dit toegepast bij LED borden waarbij alleen een tekst wordt getoond in één kleur denk aan wegbewijzering.

SMD-LED is ontwikkeld voor FULL-Color displays. Een voordeel is dat deze LED’s veel kleiner kunnen worden gemaakt dan een DIP-LED wat een behoorlijk verschil oplevert in het energie verbruik.

Beide LED-types hebben een lange levensduur van ongeveer 100.000 branduren. Waarbij wel moet worden opgemerkt dat de levensduur mede zal worden bepaald door het gebruik  de weersinvloeden en onderhoud. Indien het display continu op de maximale lichtsterkte brandt zal de levensduur sneller afnemen.

Uitleg over de veel gebruikte term Pixel Pitch
Bij een FULL-color display wordt gebruik gemaakt van 3 LED’s (RGB=rood, groen, blauw) in één pixel. De beeldscherpte wordt bepaald door de Pixel Pitch. Dit is de hartafstand tussen elke pixel. Hoe kleiner dus de Pixel Pitch, hoe hoger de resolutie – scherpte van het beeld- zal zijn omdat er dan meer pixels per m2 zijn.

Oplossing indoor en outdoor
Een Led display kan zowel binnen als buiten worden gebruikt. Wel is bij het maken van de juiste keuze display van belang dat vooraf duidelijk is of het display in-of outdoor gebruikt gaat worden en welke content getoond zal worden. Denk dan aan de afwerking i.v.m. vocht en weersinvloeden, temperatuur, kijkhoek en kijkafstand. Maar ook zeker de bevestiging van het display en het onderhoud spelen een rol bij de juiste keuze. De LED displays zijn eenvoudig en snel te monteren en kunnen als wandmontage, hangend aan de dakconstructie, als reclamezuil of truss staand worden toegepast.

Samenstelling van een LED display
Een led display wordt in de meeste gevallen opgebouwd uit componenten  ook wel cabinets genoemd. Deze cabinets zijn er in verschillende maatvoeringen bijvoorbeeld 960 x 960 mm, 600 x 600 mm en 1200 x 600 mm en worden steeds vaker uitgevoerd in het aluminium. Hierdoor worden de cabinets steeds lichter en weegt een cabinet van 960 x 960 mm nog maar 27,5 kg. Het montageframe blijft daardoor ook licht van gewicht en is eenvoudiger te monteren. De cabinets moeten onderling met elkaar worden verbonden om tot één LED display te komen. Werd er voorheen gebruik gemaakt van kabelverbindingen, er heeft daarop ook een ontwikkeling plaatsgevonden. In plaats van kabelverbindingen in de cabinets, wordt gebruik gemaakt van rechtstreekse pin verbindingen om de welbekende storingen te voorkomen.

Onderhoud
Ook een professioneel LED display heeft onderhoud nodig. Dus bij het ontwerp van het scherm en het te bepalen type dient al rekening te worden gehouden met het jaarlijks uit te voeren onderhoud. Indien een LED display gemonteerd wordt aan een bestaand bedrijfspand kan er in de meeste gevallen geen rekening meer worden gehouden dat er aan de achterzijde toegang moet zijn om het onderhoud en eventueel service uit te voeren. Hou dan rekening met een LED display dat is uitgevoerd met een frontservice systeem. Hiermee kan vanaf de voorzijde service en onderhoud worden gepleegd. Wel dient er dus dan rekening gehouden met de bereikbaarheid. Er moet dan dus altijd de mogelijkheid zijn om met een hoogwerker, – aangezien de meeste schermen op hoogte worden gemonteerd-, het display te bereiken. Ondanks dat de displays steeds vaker worden uitgevoerd met onderhoudsvrije materialen blijft onderhoud nodig. Denk dan aan het schoonmaken van de ventilatoren die voor de koeling zorgen, al wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van displays zonder ventilatoren. De voorzijde wordt op en speciale manier behandeld waardoor het vuil afstotend is maar ook dit is nooit voor 100% afdoende. Een goed onderhoudsplan verlengt de levensduur van een Led display.

Wat moet de afmeting zijn van een LED display?
Er moet in eerste instantie een aantal zaken in kaart worden gebracht om hier een juist antwoord op te kunnen geven en moeten er enkele factoren worden onderzocht.

Enkele factoren hierin zijn:
• Kijkafstand en kijkhoek
• Montage hoogte van het scherm
• Verschillende content; video, tekst
• Obstakels in de omgeving van het LED display
• Snelheid waarop de doelgroep de boodschap moet zien
• Windbelasting

Natuurlijk komt hier ook weer de keuze bepaling van de content om de hoek kijken. De  weer te geven video, tekst of afbeelding in combinatie met de kijkafstand zij mede bepalend voor de uiteindelijke grootte van het display.

Als al deze zaken helder zijn kan het uiteindelijke formaat van het display in combinatie met de pixel-pitch worden bepaald. Hoe groter de afstand wordt voor de doelgroep hoe groter de pixel-pitch, tot een bepaalde hoogte, zal worden om de tekst te lezen of de afbeelding duidelijk te zien. Indien een display dus van korte afstand is af te lezen kun je alle details zien en kun je meer weergeven met een kleinere pitch. Vaak wordt gedacht dat hoe groter het display, hoe groter de attentie waarde. Maar in veel gevallen is dat discutabel, omdat het niet alleen gaat over het uiteindelijke formaat maar ook de lichtopbrengst van het display, de plaats en de content. Natuurlijk speelt ook de vorm van het display een grote rol, aangezien wordt gestreefd naar een 16:9 formaat kan een Led display worden opgebouwd naar wens.

Content
Hier is in deze blog al verschillende malen op gewezen. De samenstelling van de content heeft te maken met de doelstelling en locatie van het display. Een display bevestigd aan een bedrijfspand zal over het algemeen worden ingezet voor reclame doeleinden, terwijl een display in een winkelcentrum veel meer als  een productinformatiesysteem dienst zal doen, gecombineerd met reclameboodschappen.

Zaken die van belang zijn bij juiste content:
• Juiste lettertype en lettergrootte
• Achtergrondkleur in combinatie met letterkleur
• Pakkende korte teksten
• Korte filmpjes
• Locatie van het display

Ook bij regen, mist of fel zonlicht moet de content goed leesbaar zijn. De moderne LED displays zijn uitgevoerd met lichtsensoren die altijd zorgen voor een optimale lichtopbrengst die samen met de juiste content zorgen dat de doelgroep wordt bereikt.

Display4all BV | 7 december 2017 | Arjan van Bergeijk


Dat er anno 2017 sprake is van digitalisering binnen het bedrijfsleven is een understatement. De tijd van hoge stapels papierwerk alvorens er vergaderd ging worden kan iedereen zich nog wel herinneren. Wat gepaard ging met die hoge stapels papierwerk vóór de vergadering is natuurlijk ook de boekwerken aan verslagen die aardig wat bomen het leven hebben gekost. Tegenwoordig vindt er een heuse verschuiving plaats binnen het bedrijfsleven op het gebied van efficiënt vergaderen. Als professioneel bedrijf kan en wil je niet achterblijven in dit opzicht. In deze blog komen de vijf pijlers aan bod waaraan een efficiënte digitale vergadering moet voldoen. Enkele voordelen van deze manier van vergaderen zijn de kostenvermindering van papier, printers en arbeid maar natuurlijk ook zeer belangrijk is het welzijn van het milieu en het MVO.

Effectief digitaal vergaderen
Effectief vergaderen. Dat willen we natuurlijk allemaal. Hoe minder tijd we hiervoor kwijt zijn, hoe meer tijd we kunnen spenderen aan de operationele activiteiten binnen de organisatie. In de praktijk blijkt dit vaak lastiger te zijn…

AV middelen die niet optimaal werken, een ICT ‘er die op het laatste moment erbij moet komen om ervoor te zorgen dat de vergaderen überhaupt kan plaatsvinden. Er zijn tal van obstakels die er voor kunnen zorgen dat de effectiviteit van een digitale vergadering verloren gaat. Wellicht kan het u iets gemakkelijker worden gemaakt met de volgende vijf zaken, waarmee u alle vergader of presentatie stress kunt voorkomen.

1. Een juiste weergave van uw presentatie of kengetallen.
Vaak wordt een vergadering ondersteund en begeleid door beelden die worden geprojecteerd door een beamer. Er zijn natuurlijk tal van andere mogelijkheden. Steeds vaker wordt de overstap gemaakt naar LED Displays. Het voordeel van een display is de gelijkblijvende beeldkwaliteit, hoge lichtopbrengst, mindere afgifte van warmte en de mogelijkheid van een actieve Touch mogelijkheid. Alle informatie die besproken wordt moet goed zichtbaar zijn voor alle deelnemers aan de vergadering. Een veel gemaakte fout is dat in een grotere ruimte de presentatie niet voor iedereen goed te lezen is. Dit kan te maken hebben met de niet juiste afstemming van het LED display en de daadwerkelijke ruimte, maar ook met de getoonde content. Een TIP! hierbij is, gebruik een duidelijk lettertype. Het blijft dan niet alleen bij het presenteren van de gegevens, want daar wordt het verschil niet gemaakt, maar van groter belang is; Hoe krijg ik de juiste informatie bij de deelnemers aan een vergadering of meeting?

2. Actief presenteren
Waar bij het “oude” vergaderen meestal de presentator alleen gebruik maakte van een beeld op een beamer of LED display zien we bij het huidige vergaderen ook de deelnemers actief deelnemen aan een vergadering. Er wordt dan door de deelnemer ook gebruik gemaakt van mobiele devices. Dit kan op verschillende manieren worden toegepast. Informatie kan door de presentator direct op de tablet of laptop van de deelnemer worden getoond. Ook kan de deelnemer zijn/haar informatie tonen op het scherm van de presentator. Deze manier van vergaderen levert een tijdsbesparing op, omdat de betrokkenheid aan een vergadering sterk toeneemt en het éénrichtings gevoel tussen presentator en deelnemers vaak verdwijnt.

Ook het gebruik van touchscreens is één van de mogelijkheden die het presenteren goed kan ondersteunen. Het gebruik van een touchscreen zorgt voor een hogere attentiewaarde en meer interactie met uw deelnemers. Aantekeningen tijdens uw presentatie, maakt u rechtstreeks op het touchscreen met uw vinger of speciale pen. Uw presentatie en de bijbehorende aantekeningen kunnen worden opgeslagen of via e-mail verstuurd worden.

3. Gegevens overdragen en delen
Steeds meer bedrijven zien digitaal vergaderen als een voordeel. In de eerste plaats omdat er dan een besparing optreed in papier maar ook in tijd. Medewerkers hoeven vooraf aan een vergadering dan niet  te dringen bij de printer om nog even de benodigde stapels papieren uit te printen. Tijd is geld, tenslotte.

Natuurlijk is tijdens de vergadering van belang dat alle deelnemers kunnen beschikken over de juiste informatie, zodat ze wel actief kunnen deelnemen aan de vergadering. Het delen van informatie kan natuurlijk via het netwerk maar de actuele informatie en wijzigingen kunnen ook draadloos zichtbaar worden gemaakt bij de deelnemers. Dit kan door draadloos een connectie te maken met het LED scherm van de presentator waardoor gegevens zichtbaar worden op het device van de deelnemer. Het is zelfs mogelijk om een vergadering bij te wonen op een andere locatie, zowel lokaal als internationaal. Hiervoor kan een  videoconferencing systeem worden gebruikt wat de laatste jaren veel aan populariteit heeft gewonnen. De gedachte heerst nog steeds dat het communiceren via videoconferentie alleen voor multinationals is, maar ook in het MKB raakt men steeds meer gewend aan dit fenomeen. Er zijn dus verschillende systemen die allemaal kunnen worden afgestemd op de wensen en behoeften van een organisatie.

4. Informatie actueel opslaan en beschikbaar maken
Als er tijdens de vergadering of meeting gegevens worden gewijzigd kunnen die direct worden aangepast en opgeslagen. Als de deelnemers verbonden zijn met de presentator zullen de opgeslagen wijzigingen direct worden verwerkt. Waar eerder de gemaakte noties of aantekeningen opeen whiteboard of flipover moesten worden overgenomen gebeurd dat nu automatisch. De notities die gemaakt zijn op een touchscreen kunnen ook worden opgeslagen, zodat de aantekeningen die gemaakt worden gedurende de vergadering niet verloren gaan en er geen fouten kunnen worden gemaakt bij het overnemen van de informatie.

5. Digitaal notuleren
Een digitale notulen is een verslag van een vergadering of bijeenkomst weergegeven in audio. Dit kan eventueel worden aangevuld met een schriftelijk verslag en een video verslag. Voor een overzichtelijke digitale notulen dient de vergaderzaal of boardroom wel over de juiste middelen te beschikken. Hierbij moet men denken aan gebruiksvriendelijke audio- en video oplossingen.

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie ontvangen?
Onze medewerkers helpen u graag verder.

Telefoonnummer: 078 677 11 11

Display4all HOREN, ZIEN EN GENIETEN

Menu